I denne artikel kan du læse om, hvordan du lægger et budget for barnedåb. Hvad koster en barnedåb? Udgifterne til en barnedåb kan godt blive store. Det handler selvfølgelig om, hvor stort festen / arrangementet efter dåben gøres. Når I går i gang med at planlægge barnedåben, skal I beslutte hvor meget I kan bruge og hvor meget I har lyst til at bruge. Nedenfor kan du se et eksempel på, hvad en barnedåb koster.
Selvom en barnedåb sjældent er lige så stort et arrangement som en konfirmation eller et bryllup, så hører en barnedåb stadig til en af livets vigtige fester og det er en god idé at få lagt et realistisk budget for barnedåben indberegnet en buffer, så udgifterne ikke pludselig løber løbsk for jer. I vil opdage at der er mange flere udgifter end man måske lige regner med når man går i gang med planlægningen.
Hvad koster en barnedåb?
Du kan godt gøre en barnedåb billig, hvis du f.eks. holder festen derhjemme, selv står for maden, ikke inviterer ret mange gæster osv. så kan man sagtens holde en billig barnedåb. Men dåben kan hurtigt løbe op i adskillige tusinde kroner, hvis I inviterer 50 mennesker til frokost på en dyr kro eller restaurant og I også skal have nyt tøj, til frisøren, købe barnedåbskage, avec til kaffen osv. Ofte er det lidt billigere at finde et festlokale og selv stå for det hele, men det er på den anden side et meget stort arbejde med at skaffe borde og stole, service, sætte alt op, sørge for pynt, borddækning, indkøb, madlavning, servicering, oprydning osv.
Hvilke udgifter skal du medtage i et budget for barnedåb?
Det er ikke sikkert at alle udgifter er relevante, men her er lidt inspiration til dåbsudgifter, hvis du skal beregne en pris for din barnedåb:
Sted:
- Betaling af kro/restaurant/cafe
- Leje af festlokale, forsamlingshus, festtelt, service, borde/stole
- Serveringspersonale, kok
- Rengøring af lokale efter dåbsfesten
- Underholdning fx underholdning og spil til børnene
Mad og drikke:
- Mad fx catering til middag/buffet/brunch/reception
- Drikkevarer – velkomstdrink, vin, sodavand, øl, kaffe, avec til kaffen, te
- Chips, snacks, chokolade, slik
- Dåbskage
Diverse:
- Invitationer, takkekort, gæstebog, frimærker – se idéer til hjemmelavede invitationer her
- Pyntning af festlokale, f.eks. med balloner, pom poms, flagguirlander
- Bordpynt – duge, lys, servietter, blomster, diverse småpynt, fx konfetti drysset ud over bordene
- Bordkort
Tøj m.m.:
- Dåbskjole
- Tøj til baby (man vil i reglen tage dåbskjolen af efter kirken)
- Tøj til mor
- Tøj til far
- Tøj til evt. ældre søskende
- Andre udgifter, f.eks. frisør eller en manicure til mor
Sådan laver du dit eget budget for barnedåb
Du kan kopiere disse udgifter ind i et Excelark, og tilrette udgifterne, så de passer til det arrangement, som I vil holde. Skriv derefter ca. priser udfor hver udgiftspost. Du kan få inspiration på nettet til, hvad de forskellige ting koster (husk at tilføje en buffer).
Eksempel på budget for barnedåb – hvad koster en barnedåb?
Hvis du har brug for en pris på en barnedåb, får du her er et eksempel på et budget (50 personer til frokostbuffet og kage i et festlokale):
Leje af festlokale inkl. rengøring | 1500 |
Catering, frokostbuffet, inkl. levering | 7450 |
Drikkevarer (vin, øl, sodavand, kaffe, te, avec) | 3250 |
Serveringspersonale (inkl. opvask og oprydning) | 1500 |
Chips, snacks, chokolade, slik | 400 |
Dåbskage | 1000 |
Pynt (balloner, konfetti og pom poms) | 200 |
Servietter og lys, (duge haves i forvejen) | 200 |
Bordkort | 100 |
Blomsterdekorationer | 250 |
Invitationer | 170 |
Takkekort | 150 |
Frimærker | 300 |
Gæstebog | 225 |
Tøj til baby (dåbskjole haves) | 350 |
Ny kjole til mor (far genbrugte jakkesæt) | 650 |
Nyt tøj til storebror | 300 |
Frisør til mor og storebror | 600 |
I alt | 18.595 |
Dette er ca. priser og der er indlagt en lille buffer. Noget kan sikkert gøres billigere, andre ting kan også sagtens blive dyrere, men dette eksempel illustrerer, at det hurtigt kan løbe op og en barnedåb kan koste en del penge, det er derfor vigtigt, at du forsøger at overholde dit budget og indsætter en buffer til uforudsete udgifter.