Sådan planlægger du den perfekte barnedåb

Denne artikel handler om planlægning: Hvad skal du gøre, når du skal planlægge barnedåb. Måske tænker du lige nu: “En barnedåb! Det er da bare at ringe til kirken og få aftalt en dag og bagefter skal jeg bestille lidt mad hos et cateringfirma, det kan da ikke være noget større problem at få det til at spille!”

Det er faktisk lidt farligt at tænke sådan, for der er ret mange ting I skal tage stilling til, når I skal holde dåb og jo mere velforberedte I er, jo mere roligt kan I tage det op til selve dagen for barnedåben, hvilket vil være godt for jeres lille dåbsbarn. Så undgå stres ved at planlægge grundigt.

Få styr på dato og feststed

De vigtigste ting at få styr, når du skal planlægge barnedåb, er: Hvilken dato vil I holde dåben? Kan kirken den dato? Og kan I finde et feststed – selskabslokale, forsamlingshus, kro, restaurant eller lign. som har plads?

Det kan især blive indviklet, hvis I har et ønske om at holde dåben på en helt speciel dag eller på et særligt sted. Her kan det være nødvendigt at være ude i rigtig god tid, da I jo også “konkurrerer” med bryllupper, konfirmationer og runde fødselsdage. Hvis I f.eks. vil holde lørdagsdåb i maj måned på en kro, der også er populær blandt brudepar, kan det være helt umuligt, her skal I booke måske 1-2 år I forvejen.

Planlægge dåbIsær maj, juni, august og september er populære bryllupsmåneder, hvor det kan være svært at finde et sted, hvis I ønsker en lørdagsdåb. Søndag kan det være nemmere at få plads på en kro eller i en restaurant. Til gengæld kan selskabslokaler og forsamlingshuse måske være booket en hel weekend af et brudepar, fordi søndagen er afsat til rengøring. Hvis I holder barnedåb i november eller januar burde der dog være masser af muligheder.

Forbered dåben i god tid

En fordel ved at være ude i god tid er, at I kan nå at ”booke” jeres gæster, før de lægger andre planer. Jo senere I kommer i gang med planlægningen og får sendt invitationer ud, jo større risiko er der selvfølgelig for afbud.

Noget andet du skal være opmærksom på, er om du skal have tid til diverse do-it-yourself-projekter (diy). Vil du gerne lave hjemmelavede invitationer, bordkort og bordpynt? Det kan hurtigt tage lang tid at lave. Her kan du spare tid ved at købe fx invitationer og bordkort i stedet.

Se flotte bordkort og invitationer til barnedåb her.

Sådan planlægger du den perfekte dåb

Første step: Lav en brainstorm

Når du skal planlægge barnedåben, bør du starte med at lave en brainstorm på et stykke papir, hvor du besvarer følgende spørgsmål:

  • Hvornår skal det være / dato for barnedåben?
  • Hvor skal det være – hvilken kirke? Er der en bestemt præst, som skal døbe barnet?
  • Hvor skal vi hen efter kirken – derhjemme, festlokale, forsamlingshus, cafe, kro, restaurant?
  • Hvor langt er der fra kirken og til det sted, hvor festen holdes?
  • Hvad må det koste? Hvor stort et budget har I for barnedåbsfesten?
  • Hvad skal vi servere? Brunch, frokostbuffet, 3 retters middag, fingermad til en reception?
  • Skal festen holdes i nogle bestemte farver eller temaer? Det kan afspejles i fx borddækningen eller udsmykningen af festlokalet?
  • Hvor mange gæster skal vi invitere ? Hvem skal med? Dvs. udarbejde en gæsteliste.
  • Hvornår skal invitationerne sendes ud? Skal de være købt eller hjemmelavede?
  • Hvad skal vores barn have på? Er der en familietradition med en bestemt dåbskjole som babyen kun kan passe i et begrænset stykke tid = deadline for barnedåben.
  • Hvad skal vi andre have på? Har vi noget festtøj i forvejen eller skal vi ud og købe nyt?
  • Hvad med underholdning? En barnedåb er jo i reglen et roligt arrangement som afholdes med frokost eller reception midt på dagen, men der skal måske være lidt baggrundsmusik, sang / tale eller noget underholdning til børnene

Se også: De bedste gaveidéer til barnedåb i 2020

Næste steps ved planlægning af barnedåb: prioritering og huskeliste

Nu har du lavet en brainstorm og fået en masse tanker ned på papiret. Næste step er at diskutere disse overvejelser med din partner. Her er budgettet udgangspunkt for diskussionen – hvad har I råd til?

Når I er blevet enige om rammerne for dåben, så er sidste step at omdanne alle tankerne til en huskeliste, her kan du finde inspiration i denne artikel: Huskeliste til barnedåb og så er det ellers bare om at komme igang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *